Странице

среда, 01. фебруар 2017.

PRAVILNA ISHRANA DECE ŠKOLSKOG UZRASTA

Pravilna ishrana je jedan od najvažnijih faktora životne sredine i osnovni preduslov za pravilan rast, razvoj, regeneraciju, zdravstveno stanje, psihofizičku kondiciju, odbrambenu sposobnost organizma i odvijanje svih vitalnih funkcija. Svaki deficit, zbog preosetljivosti na infekcije, može se odraziti mnogo štetnije nego što je slučaj kod odraslih. Slobodno možemo reći da je pravilna ishrana kamen temaljac u održavanju dobrog zdravlja, kako kod dece tako i kod odraslih.


OSNOVNI PRINCIPI PRAVILNE ISHRANE :

1. Doručak je obavezan ! Pripremite deci doručak kod kuće, ukoliko im date novac za užinu, verovatno će kupiti brzu hranu, ili grickalice koje vode do gojaznosti. Naime deca koja doručkuju imaju bolju koncentraciju i postižu bolje rezultate u školi. Uzimanjem doručka postiže se održavanje ustaljenog nivoa glikemije u krvi i energije. 
2. 5 Obroka na dan (3 glavna i dve užine) . Redovno konzumiranje obroka smanjuje mogućnost od posezanja za nezdravim namirnicama u kasnim večernjim satima. Na ovaj način postiže se održavanje celodnevne energije, bez pada glikemije i napada gladi koji vodi do prejedanja.
3. Ukoliko dete traži slatko ponudite mu zdraviju alternativu : voće, suvo voće,  jezgrasto voće, jogurt, voćni jogurt, ovsenu kašu, musli, puding, integralni keks, žitne štapiće, crnu čokoladu. Ove namirnice dete može da jede za užinu.
4. Uzor pri sticanje zdravih navika kod vašeg deteta ste upravo vi ! Podstičite pravilnu, izbalansiranu ishranu kod svakog člana porodice. Pripremajte obroke zajedno sa vašim detetom i razgovarajte o prednostima pravilne ishrane i brige o svom telu.
5. Podstičite dete na svakodnevnu fizičku aktivnost, osim što doprinosti spretnosti, gipkosti i zdravlju. Svakodnevna fizička aktivnost i kretanje podstiče funkcionisanje mozga, podiže raspoloženje, doprinosi pažnji i koncetraciji.

NAMRINICE KOJE TREBA IZBEGAVATI U SVAKODNEVNOJ ISHRANI :

  • Slane i slatke grickaline (čips, biskviti, čokolade, napolitanke)
  • Gazirane napitke
  • Prženu hranu, masnu hranu i fast food (hamburger, pica, pljeskavice, proizvodi od lisnatog testa)
  • Pekarske proizvode - Naviknite dete da umesto belog hleba i peciva iz pekare jede proizvode od integralnog brašna.
  • Industrijske suhomesnate proizvode (salame, viršle, kobasice, paštete). Zamenite domaćim proizvodima (šunka, slanina, pršuta, suvi vrat).
  • Majonez - stabilna emulzija ulja i jaja. Sadrži veliku količinu masti, koje se nesvesno unose ovim proizvodom.
  • Namirnice koje u sebi sadrže palmino ulje i margarin (čokolade, čoko keksići, čokoladni krem...)
  • Namirnice koje u sebi sadrže Glutaminat E620-625  pojačivač ukusa ( vegeta, supe iz kesice, salame, viršle, kobasice, kineska hrana, slane grickalice) . Naime reč je o veoma opasnom jedinjenju koje izaziva migrenu, povećava apetit, promenu raspoloženja i gojaznost. 
NAMIRNICE KOJE TREBA KONZUMIRATI U SVAKODNEVNOJ ISHRANI

  •  Sveže voće i povrće u što većim količinama
  • Sveže ceđene sokove i smutije od voća
  • Koštunjavo voće (badem, orah, indijski orah, kikiriki)
  •  Proizvode od celog zrna žitarica (integralni hleb, integralne kifle, djevrek, integralni pirinač, integralne makarone)
  • Semenke (bundevino, laneno, suncokretovo seme, susam)
  • Žitarice koje ne sadrže gluten (proso, heljda, pirinač, kinoa)
  • Mahunarke kao zamenu za meso (Leblebija, sočivo, pasulj,grašak, soja) 
  • Meso, riba, jaja iz organskog uzgoja 
  • Mlečne proizvode sa smanjenom količinom masti : jogurt, kefir, kiselo mleko, mladi sir
  • Minimum 8 čaša vode na dan


Kada ishrana ne sledi preporuke nutricioniste, javljaju se brojne posledice poput gojaznosti, hipertenzije, povišenog holesterola, anemije, oslabljenog imuniteta pa čak i dijabetesa. Sve ove neželjene posledice možete sprečiti ukoliko edukujete dete o važnosti pravilne ishrane. I ukoliko se pridržavate navedenih smernica u vezi ishrane.
 Ksenija Bako
Strukovni Nutricionista-dijetetičar

Нема коментара:

Постави коментар